Beskrivelse av risiko

Denne risikovurderingen tar utgangspunkt i dagens status og oppdateres/revideres dersom det blir endring i sykdomsutvikling eller bestemmelser på nasjonalt og kommunalt nivå.

I en barnehage med flere mennesker er det utfordrende å redusere smitterisikoen da vi i noen tilfeller ikke kan unngå nærkontakt, som for eksempel ved trøstsituasjoner. Vi gjør alt vi kan for å forebygge smitte med vårt HMS-arbeid knyttet til hygiene og smittevern, og følger kommunale bestemmelser og nasjonale myndigheters råd fra Folkehelseinstituttet (FHI) og Helsedirektoratet (Hdir).

Denne risikovurderingen tar for seg ulike elementer på overordnet nivå. Vi har også gjennomført risikovurderinger der vi ser nærmere på risikofaktorer når det gjelder de tre fokusområdene i smittevernveilederen:

  • For høy kontakthyppighet mellom personer i løpet av barnehagedagen
  • Manglende hånd- og hostehygiene og renhold i løpet av barnehagedagen
  • Uønsket smittespredning knyttet til syke barn eller ansatte i barnehagen

Forslag til risikofaktorer som skal tilpasses egen barnehage og driftssituasjon:

  1. Bemanning og organisering. 
    • Elementer som vurderes:
      • Ansatte i risikogruppe og vikarbehov.  
      • Muligheter for å tilpasse arbeidsoppgaver. For eksempel mathåndtering/kjøkken? Planlegge pedagogisk tilbud?
      • Ansatte som blir syk/satt i karantene og kan ikke jobbe.
      • Planlegge kohorter og organisering av disse til de ulike nivåene i trafikklysmodellen.
      • Hvem som skal gjennomføre smitteverntiltak i løpet av dagen.  
      • Opplæring av ansatte på smitteverntiltak.
      • Overgangssituasjoner
      • Plan om hvem som overtar en barnegruppe dersom en ansatt blir opptatt med vasking.
      • Behov for redusert åpningstid.
      • Samarbeid med andre barnehager i kommunen.
      • Dersom daglig leder i barnehagen blir syk.
  2. Foresatte og barn
    • Elementer som vurderes:
      • Foresatte og barn må følge de samme råd som meldes om i veilederen.
      • Levering og henting.
      • God informasjonsflyt til foresatte. Også når koronasykdom oppstår i barnehagen.
      • Kontakt med barn som ikke er i barnehagen.
      • Unngå å skape frykt blant barna i barnehagen. Det kan være barn som reagerer på situasjonen.
      • Behov for ekstra oppfølging av barn og foresatte.
      • Rutine for psykososiale forhold hos barn.  
  3. Psykososialt arbeidsmiljø. 
    • Elementer som vurderes:
      • Ansatte må jobbe på annen måte der nærhet og jevnlige møter blir redusert på grunn av smittevern.
      • Rutiner for å vedlikeholde et godt arbeidsmiljø og trivsel blant de ansatte. 
      • Reaksjoner hos ansatte grunnet den nye tilværelsen.
      • Arena hvor vi kan fange opp eventuelle reaksjoner hos ansatte.
      • Hvilke samarbeidsarenaer har vi med tanke på avstand og andre tiltak som gjennomføres
      • Hvordan ivaretar vi ansatte/ kollegaer dersom vi har hjemmekontor.
  4. Smittevern. 
    • Elementer som vurderes:
      • Rutiner for det generelle smittevernsarbeidet (hygienehåndtering og forebygging av smitte) i barnehagen.
      • Planlegge og tilpasse tiltakene etter smittevernveilederen.
      • Opplæring og implementering av nye smitteverntiltak.    
  5. Oppdatert på utviklingen av situasjonen. 
    • Elementer som vurderes:
      • Oppdatert på informasjonen fra nasjonale og kommunale myndigheter.
      • Implementering av nye retningslinjer i barnehagen.
  6. Planlegge driften fremover. 
    • Elementer som vurderes:
      • Økt fokus på smittevern i tiden som kommer og mye av tiden vil gå til det.
      • Pedagogisk plan.
      • Opplæring i smittevern hos barn og foresatte
      • Bemanningsnorm og pedagognorm.
      • Vikarbehov.

Hvilke risikoreduserende tiltak gjøres i dag?

Forslag som skal tilpasses egen barnehage og driftssituasjon: 

Bemanning og organisering:

  1. Vi har oversikt over hvilken bemanning og barnegruppe vi har.
  2. Vi har gjennomført en egen risikovurdering der vi identifiserer risikoområder med tanke på organisering og holde avstand.
  3. Ansatte som ikke jobber i barnehagen, har hjemmekontor og skal sørge for dokumentasjon når det gjelder det pedagogiske arbeidet. De skal også legge til rette for at ansatte som er i barnehagen kan iverksette det som er blitt bestemt av pedagogisk fokus så langt det lar seg gjøre.
  4. Vi har avtalt et samarbeid med kommunen hvor vi evaluerer situasjonen underveis dersom det oppstår sykdom/frafall av ansatte.

Foresatte og barn

  1. Vi har en egen rutine «Kontakt med barn, foresatte og ansatte i korona-situasjonen». der vi beskriver hvordan vi kommuniserer med ansatte, barn og foresatte. 
  2. Vi har egen rutine for barn og psykososiale forhold.

Psykososialt arbeidsmiljø

  1. Vi har rutine for psykososialt arbeidsmiljø og har iverksatt egne tiltak for ivaretagelse av ansatte under pandemi.  

Oppdatert på utviklingen av situasjonen. 

  1. Vi oppsøker informasjon på nyheter, FHI og Hdir sine hjemmesider samt pressekonferanser fra kommunalt og nasjonalt nivå, og PBL sin egen informasjonskanal angående koronaviruset (som er oppdatert til enhver tid). Alle ansatte bidrar ved å holde seg oppdatert, og vi endrer praksis i tråd med utviklingen. 

Smittevern

  1. Vi har beredskapskort på «Epidemi» og «Mistanke om koronasykdom i barnehagen», og rutiner «Skjerpende hygienerutiner», «Håndhygiene» og «Koronavirus» som vi følger. Sistnevnte rutine beskriver håndtering av situasjonen og hva vi må tenke på ekstra når det gjelder akkurat denne pandemien.
  2. Vi har en risikovurdering «Smitte i barnehagen». Vi har utarbeidet en sjekkliste «Koronasjekkliste» der vi kan kontrollere at vi har det vi trenger for å håndtere dette.

Økonomi

  1. Vi mottar økonomisk tilskudd fra myndighetene.
  2. Ingen oppsigelser på barnehageplass.