Denne risikovurderingen er en mal og må tilpasses den enkelte skole. Den er ikke uttømmende.

Koronasituasjonen preger deler av skolehverdagen hos oss. Vi følger trafikklysmodellen til Helsedirektoratet som beskriver hvilke tiltak vi må iverksette ut ifra hvilket nivå vi befinner oss på. Men koronasituasjonen omfavner mer enn smitteverntiltakene og i denne overordnede risikovurderingen vil vi identifisere hvilke faktorer som berøres hos oss.

Vi gjør alt vi kan for å forebygge smitte med vårt HMS-arbeid knyttet til hygiene og smittevern, og følger kommunale bestemmelser og nasjonale myndigheters råd fra Folkehelseinstituttet (FHI) og Helsedirektoratet (Hdir).

I tillegg til denne overordnede risikovurderingen har vi opprettet egne risikovurderinger for de tre fokusområdene i smittevernveilederen. Der har vi plukket ut noen av punktene under og tatt med i en mer detaljert vurdering av situasjonen. De tre risikovurderingene er:

  • Uønsket smittespredning knyttet til syke elever eller ansatte i skolen
  • Manglende hånd- og hostehygiene og renhold i løpet av skoledagen
  • For høy kontakthyppighet mellom personer i løpet av skoledagen.

Bemanning og organisering

Elementer som vurderes:

  • Ansatte i risikogruppe og vikarbehov. Hva har vi tilgjengelig dersom sykdom oppstår?
  • Organisere opplæring til elever som ikke kan møte opp på skolen av ulike årsaker.
  • Inndeling av kohorter og samarbeid mellom kohorter.
  • Muligheter for å tilpasse arbeidsoppgaver til ansatte i risikogruppe. For eksempel kjøkkentjeneste, utevakt, administrative oppgaver ol.
  • Pauseavvikling for ansatte.
  • Overgangssituasjoner.
  • Små og nok antall lokaler.
  • Organisere kohort på skole vs SFO
  • Skal vi dele opp trinn eller klasser i flere kohorter? Er det nok bemanning til å dele klasser i to?
  • Muligheter for uteaktiviteter og nok bemanning.
  • Enkeltfag som kroppsøving, musikk, mat og helse og kunst og håndverk.
  • Tilgang og opplæring til vikarer.

Foresatte og elever

Elementer som vurderes:

  • God informasjonsflyt til foresatte og elever, blant annet om skolehelsetjenesten.
  • Foresatte og elever må følge råd som meldes fra nasjonale myndigheter.
  • Unngå å spre frykt blant elever.
  • Fange opp elever som har en eventuell reaksjon på situasjonen.
  • Ivareta sårbare elever.
  • Levering og henting.
  • Kontakt med elever som ikke er på skolen.
  • Psykososialt miljø hos elevene.
  • Gjennomføring av utviklingssamtaler og foreldremøter.

Psykososialt arbeidsmiljø

Elementer som vurderes:

  • Ansatte må jobbe på annen måte der nærhet og jevnlige møter blir redusert på grunn av smittevern.
  • Hvordan vedlikeholde et godt arbeidsmiljø, trivsel og ivareta de ansatte, også på hjemmekontor
  • Arena hvor vi kan fange opp eventuelle reaksjoner hos ansatte grunnet den nye tilværelsen.
  • Hvilke samarbeidsarenaer har vi med tanke på avstand og andre tiltak som gjennomføres.

Smittevern og renhold

Elementer som vurderes:

  • Opplæring og implementering av nye smitteverntiltak.
  • Definere hvem som utfører hvilket renhold. Må lærerne bistå til ekstratiltak ved renhold og hvordan skal dette organiseres?
  • Er renholdspersonale tilgjengelig til enhver tid?
  • Har vi alt utstyr som trengs til renhold og smitteverntiltakene?
  • Manglende antall og plassering av servanter på skolen.
  • Tidkrevende at alle elever vasker hendene samtidig.
  • Må vi dele klasserom utover dagen mellom to kohorter?
  • Utdeling av melk og annet utstyr.
  • Arrangere kroppsøving, musikk, kunst og håndverk og mat og helse.

Oppdatert på utviklingen av situasjonen

Elementer som vurderes:

  • Holde seg oppdatert på informasjonen fra nasjonale og kommunale myndigheter.
  • Endring av smittevernveileder
  • Implementering av nye retningslinjer på skolen.


Hvilke risikoreduserende tiltak gjøres i dag?

Forslag som skal tilpasses egen skole og driftssituajson.

Bemanning og organisering:

  • Vi har en egen risikovurdering med tilhørende rutine angående for høy kontakthyppighet mellom personer i skolen
  • Vi har laget en plan for organisering i løpet av hverdagen
  • Vi har delt inn i kohorter og fordelt lærere
  • Vi har oppmøte- og leveringsplan.

Foresatte og elever:

  • Vi har en egen rutine for kontakt med foresatte og elever som er hjemme.
  • Vi har rutine for elever og psykososialt miljø.
  • Vi informerer elever, foresatte og ansatte jevnlig, også når det ikke er noe å informere om.
  • Vi har fokus på å ikke spre frykt blant elever, og tilbyr omsorg der det er behov.
  • Vi gjennomfører utviklingssamtaler og foreldremøter i henhold til smittevernveilederen.

Psykososialt arbeidsmiljø:

  • Vi har rutine for psykososialt arbeidsmiljø, og har iverksatt egne tiltak for ivaretagelse av ansatte under pandemi.
  • Vi har faste møter via teams med alle ansatte i teamet
  • Vi har fokus på å ta vare på hverandre på «avstand»

Smittevern og renhold:

  • Vi har egen risikovurdering og tilhørende rutine angående manglende håndhygiene og renhold i løpet av skoledagen.
  • Vi har egen risikovurdering om uønsket smittespredning knyttet til syke elever eller ansatte på skolen.
  • Vi har før koronasituasjonen utarbeidet rutiner, beredskapskort og sjekklister for grunnleggende smittevern og renhold.
  • Vi har etablert flere smitteverntiltak som er beskrevet i vårt HMS-system.

Oppdatert på utviklingen av situasjonen:

  • Vi mottar informasjon fra skolekontoret jevnlig
  • Vi oppsøker informasjon på nyheter, FHI og Helsedirektoratet sine hjemmesider samt pressekonferanser fra kommunalt og nasjonalt nivå.