Beskrivelse av risiko
I skolen er man tett på hverandre og det er utfordrende å unngå nærkontakt. Vi forholder oss til smittevernreglene fra myndighetene. Under skal vi se på hvor vi har størst risiko for ikke å tilfredsstille kravene om avstand og antall nærkontakter både på gult og rødt nivå.
Morgen/når elever kommer på skolen
- SFO/garderobe: Foresatte kommer inn i garderoben ved levering, selv om vi har avtalt annet sted
- Trengsel i garderoben når flere elever kommer samtidig
- Trengsel ved toaletter/vask når elever skal vaske hender når de ankommer skolen
- Oppstå trengsel ved ankomst skole på tvers av kohorter.
Elever og aktiviteter
- Elever fra ulike grupper/kohorter kommer i kontakt med hverandre på grunn av plassmangel/for lite tilgang på rom
- Elever fra ulike grupper/kohorter deler på samme leker og utstyr (tegnesaker, nettbrett, etc)
- Elever deler mat, drikke eller servise i løpet av måltidet
- For liten avstand mellom grupper/kohorter når flere spiser i samme rom
- Elever fra ulike grupper/kohorter blander seg på uteområdet
- Elever benytter samme uteleker og lekeutstyr på tvers av kohorter
- Elever i 5-7. trinn overholder ikke 1meter-grensen.
- Trengsel ved transport og skoleskyss.
Ansatte
- Trengsel ved kontorarbeidsplass. Overholder ikke avstand.
- Lærere jobber på tvers av klasser/kohorter.
- Vikarer får ikke nødvendig opplæring om smittevernreglene.
- Begrenset tilgang til ansatte som kan bistå i friminuttene.
- Smitte ved nærkontakt med elever i trøstesituasjon ol.
Overgangssituasjoner
- Fare for trengsel og nærkontakt når gruppene/kohortene har overganger mellom aktiviteter og/eller rom
Fag
- Kroppsøving
- Nærkontakt i ulike aktiviteter
- Deling av utstyr og manglende renhold.
- Musikk
- Avstand overholdes ikke ved sang og samspill med blåseinstrumenter
Hvilke risikoreduserende tiltak gjøres i dag?
Morgen/når elever kommer på skolen
- Vi har rutine for å informere elever og foresatte om retningslinjene på skolen
- Vi har planlagt kohort-inndeling på de ulike nivåene i trafikklysmodellen og planlagt organisering slik at trengsel ikke skal forekomme
- Ansatte møter elever på morgenen og sørger for at elever overholder avstand og venter på tur ved for eksempel vask av hender.
- Merking på gulvet med avstand på hvor elever skal stå i kø.
Elever og aktiviteter
- Vi har etablert kohorter og avklart hvilke kohorter som kan samarbeide
- Organisering av skoledagen er klar ved både gult og rødt nivå for å unngå trengsel og tetthet blant annet i overgangssituasjonene.
- Vi har rutine for når utstyr og leker skal rengjøres og evt settes bort ved endring av nivå
- Vi har utetid når det er muligheter for det
Ansatte
- Vi har faste vikarer vi kan ringe dersom det blir behov.
- Vi har ekstra antall voksne ute i friminuttene for å hjelpe elevene å holde avstand
- Lærere som jobber på tvers av klasser vil så langt det la seg gjøre gjennomføre undervisningen i klasserommet som tilhører elevene.
- Ansatte blir oppdatert om koronasituasjonen i skolen og samfunnet for øvrig av rektor.
- Vi drøfter bruk av trøst og omsorg på skolen og ser muligheter om vi kan trøste uten å utsette oss selv for smittefare.
- Vi vasker hender etter nærkontakt med elever.
Fag
- Vi tilstreber å ha kroppsøving utendørs
- Vi har en prosedyre som beskriver blant annet organisering for å unngå trengsel før og etter kroppsøving dersom timen må gjennomføres inne.
- Vi unngår blåseinstrumenter
- Musikkinstrumenter og utstyr rengjøres etter bruk.