Beskrivelse av risiko

I skolen er man tett på hverandre og det er utfordrende å unngå nærkontakt. Vi forholder oss til smittevernreglene fra myndighetene. Under skal vi se på hvor vi har størst risiko for ikke å tilfredsstille kravene om avstand og antall nærkontakter både på gult og rødt nivå.

Morgen/når elever kommer på skolen

  • SFO/garderobe: Foresatte kommer inn i garderoben ved levering, selv om vi har avtalt annet sted
  • Trengsel i garderoben når flere elever kommer samtidig
  • Trengsel ved toaletter/vask når elever skal vaske hender når de ankommer skolen
  • Oppstå trengsel ved ankomst skole på tvers av kohorter. 

Elever og aktiviteter

  • Elever fra ulike grupper/kohorter kommer i kontakt med hverandre på grunn av plassmangel/for lite tilgang på rom
  • Elever fra ulike grupper/kohorter deler på samme leker og utstyr (tegnesaker, nettbrett, etc)
  • Elever deler mat, drikke eller servise i løpet av måltidet
  • For liten avstand mellom grupper/kohorter når flere spiser i samme rom
  • Elever fra ulike grupper/kohorter blander seg på uteområdet
  • Elever benytter samme uteleker og lekeutstyr på tvers av kohorter
  • Elever i 5-7. trinn overholder ikke 1meter-grensen.
  • Trengsel ved transport og skoleskyss.

Ansatte

  • Trengsel ved kontorarbeidsplass. Overholder ikke avstand.
  • Lærere jobber på tvers av klasser/kohorter.
  • Vikarer får ikke nødvendig opplæring om smittevernreglene.
  • Begrenset tilgang til ansatte som kan bistå i friminuttene.
  • Smitte ved nærkontakt med elever i trøstesituasjon ol.

Overgangssituasjoner

  • Fare for trengsel og nærkontakt når gruppene/kohortene har overganger mellom aktiviteter og/eller rom

Fag

  • Kroppsøving
    • Nærkontakt i ulike aktiviteter
    • Deling av utstyr og manglende renhold.
  • Musikk
    • Avstand overholdes ikke ved sang og samspill med blåseinstrumenter

Hvilke risikoreduserende tiltak gjøres i dag?

Morgen/når elever kommer på skolen

  • Vi har rutine for å informere elever og foresatte om retningslinjene på skolen
  • Vi har planlagt kohort-inndeling på de ulike nivåene i trafikklysmodellen og planlagt organisering slik at trengsel ikke skal forekomme
  • Ansatte møter elever på morgenen og sørger for at elever overholder avstand og venter på tur ved for eksempel vask av hender.
  • Merking på gulvet med avstand på hvor elever skal stå i kø.

Elever og aktiviteter

  • Vi har etablert kohorter og avklart hvilke kohorter som kan samarbeide
  • Organisering av skoledagen er klar ved både gult og rødt nivå for å unngå trengsel og tetthet blant annet i overgangssituasjonene.
  • Vi har rutine for når utstyr og leker skal rengjøres og evt settes bort ved endring av nivå
  • Vi har utetid når det er muligheter for det

Ansatte

  • Vi har faste vikarer vi kan ringe dersom det blir behov.
  • Vi har ekstra antall voksne ute i friminuttene for å hjelpe elevene å holde avstand
  • Lærere som jobber på tvers av klasser vil så langt det la seg gjøre gjennomføre undervisningen i klasserommet som tilhører elevene.
  • Ansatte blir oppdatert om koronasituasjonen i skolen og samfunnet for øvrig av rektor.
  • Vi drøfter bruk av trøst og omsorg på skolen og ser muligheter om vi kan trøste uten å utsette oss selv for smittefare.
  • Vi vasker hender etter nærkontakt med elever.

Fag

  • Vi tilstreber å ha kroppsøving utendørs
  • Vi har en prosedyre som beskriver blant annet organisering for å unngå trengsel før og etter kroppsøving dersom timen må gjennomføres inne.
  • Vi unngår blåseinstrumenter
  • Musikkinstrumenter og utstyr rengjøres etter bruk.